Toimin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallintoylilääkärinä ja Helsingin yliopiston terveysoikeuden professorina. Osallistun terveydenhuollon kehittämiseen mm. Sosiaali- ja terveysministeriön asettamassa sote-uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuen asiantuntijaryhmässä sekä Euroopan unionin komission eurooppalaisen terveydenhuollon kehittämisen asiantuntijaryhmässä (EXPH).
Jaan tässä blogissa tietoa ja ajatuksiani suomalaisen terveydenhuollon kehitysnäkymistä.
Varsin usein ministerien joutuessa liriin ilmaantuu korkeita virkamiehiä selittelemään taustoja. Joskus onnistutaan, mutta tältä viikolta löytyy pari helmeä, joissa homma ei nyt mene ihan putkeen. Ensimmäinen liittyy lakiesitykseen liikennevirastosta irroitettavaan liikenteen ohjausta hoitavaan uuteen valtionyhtiöön ja toinen Soten kapitaatiomalliin.
Sote-lakien käsittely eduskunnassa on alkanut. Seuraavan parin kuukauden aikana lait käydään perusteellisesti läpi valiokunnissa. Pari viikkoa sitten julkaisemaani maakunta- ja sote-kritiikkiin on tullut jonkin verran palautetta. Aion käydä sitä tulevassa kirjoitussarjassa läpi. Vastaan muun muassa virkamiesten (Nerg & Hetemäki), Hiilamo ym. sekä Suomen yrittäjien ulostuloihin.
Tässä kirjoituksessa:
VM:n laskelmissa väärä lähtöluku
Sote-uudistus kaventaa ihmisten valinnanvapautta nykyisestä
Hei teille kaikille, jotka olette kiinnostuneita valtakunnallisesta, maakunnallisesta ja paikallisesta vaikuttamisesta ja osallisuudesta Avaa alla oleva linkki:
Sipilän hallituksen kaavailema aikataulu maakuntavaalien järjestämiseksi halveksuu suomalaista kansanvaltaista järjestelmää ja heikentää vakavasti sen legitimiteettiä. Tämänhetkisen aikataulun mukaan maakuntavaaleja koskeva lainsäädäntö tulee voimaan vasta kesäkuussa ja maakuntavaalit järjestettäisiin siitä noin neljän kuukauden kuluttua lokakuussa. Tällainen aikataulu näin merkittävälle muutokselle ja vaalien järjestämiselle ei ole hyväksyttävä.
Suomessa syntyi keskikokoinen poliittinen myrsky, kun kokoomuksen kansanedustaja Elina Lepomäki ilmoitti äänestävänsä hallituksen sote-uudistusta vastaan.
Hallitus on kertonut tuovansa esityksen sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapauslaiksi eduskuntaan maaliskuun alussa eli lähipäivinä. Koko sote-uudistus eli siihen liittyvät lakiesitykset sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaiksi ja laiksi maakuntahallinnosta odottavat valinnanvapauslain tuomista eduskunnan käsiteltäväksi.
Terveystaloustieteen päivät kokoavat vuosittain helmikuun alussa yhteen suomalaisia terveydenhuollon asiantuntijoita. Sote-uudistus on ollut päivien kestoaihe jo usean vuoden ajan. Eniten julkisuutta vuoden 2018 tapahtuman esityksistä sai professori Markku Pekurisen katsaus terveydenhuollon rahoitukseen sote-uudistuksessa. Hän toi esiin, että maakuntien rahoitus ottaisi jatkossa huomioon sote-kulujen kasvun vain osittain. Prof.
Tuoreeltaan on ehdotettu, että syrjäseutujen arvottomista kodeista maksettaisiin romutuspalkkioita. Hyötyä tästä on arveltu koituvan enintään 60.000 asunnon omistajalle. Mahtaako näin olla ja pitäisikö ennemminkin panostaa alueille?
Sote- ja maakuntauudistus tuo mukanaan historiallisen mullistuksen suomalaisessa julkishallinnossa. Valtio ja kunnat saavat seurakseen merkittävää osaa julkista valtaa käyttävän väliportaan hallinnollisen kerroksen eli maakunnat. Kuntien lakisääteisistä tehtävistä leikkautuu sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuus, joka siirtyy maakuntien harteille. Samalla kuntaveroprosentteihin iskee mekaaninen 12,5 %:n leikkuri, joka tulee kaventamaan kuntien taloudellista liikkumavaraa huomattavasti.
Toimin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallintoylilääkärinä ja Helsingin yliopiston terveysoikeuden professorina. Osallistun terveydenhuollon kehittämiseen mm. Sosiaali- ja terveysministeriön asettamassa sote-uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuen asiantuntijaryhmässä sekä Euroopan unionin komission eurooppalaisen terveydenhuollon kehittämisen asiantuntijaryhmässä (EXPH).
Jaan tässä blogissa tietoa ja ajatuksiani suomalaisen terveydenhuollon kehitysnäkymistä.