LasseLehtonen Syteen tai soteen

Pitäisikö konsulttien kultakaivokselle hakea ympäristölupa?

Valtaus luetaan oikeuskirjallisuudessa ns. alkuperäisiin saantomuotoihin kuten vaikkapa se, että joku nikkaroi itselleen tuolin ja tulee sen omistajaksi. Valtausta on käytetty omistusoikeuden luomiseen erämaita Suomessa asutettaessa. Se sopi aikanaan varsin hyvin myös estämään kilpailevien kullankaivajien reviiririidat Lapin erämaissa. Suomessa valtausta voidaan edelleen käyttää myös suurten teollisten kaivoshankkeiden perustamiseen ja syrjäyttää näin maa-alueen omistajan omistusoikeus. Perusteena on pidetty, että kaivostoiminta vaatii suuria investointeja ja että kaivostoiminta tuottaa suuria taloudellisia hyötyjä. Samalla perusteella kai voisi antaa rakennusliikkeelle oikeuden vallata maa-alue Helsingin keskusta-alueelta. Onneksi sentään kaavoituksella ja ympäristövaikutusten arviointimenettelyllä kansainvälisten yritysten kaivostoimintaa pystytään nykyään jollain tavalla hillitsemään. Kaikki kultakaivokset eivät kuitenkaan tarvitse maakuoppaa ja tuottavan toiminnan valtaus onnistuu myös, kun varallisuuden käytön valvonta on heikkoa.

Tunnen monia konsultteja ja teen itsekin ajoittain yhteistyötä konsulttiyritysten kanssa. Kuluvan vuoden aikana tapaamani konsultit ovat olleet harvinaisen hymyilevää porukkaa. Syynä on se, että monelle konsultille vuosi 2018 on ollut paitsi hyvin kiireistä, myös hyvin tuottoisaa aikaa. Sote- ja maakuntauudistukseen liittyvät konsultointihankkeet niin ministeriössä kuin 18 eri maakunnan valmisteluelimissä ovat täyttäneet konsulttiyritysten tilauskirjat. Rahaa tällaisiin palveluostoihin on löytynyt miljoonakaupalla ja konsulttien käyttöä on ollut helppo perustella valmistelun kiireisillä aikatauluilla.

Vuoden 2018 talousarvioon sote/maku -valmistelulle on budjetoitu n. 180 miljoona euroa. Valmistelun jatkamiseksi on vuoden 2019 talousarvioesitykseen varattu yli 200 milj. euroa. Median arvioiden mukaan uudistuksen valmistelun kustannus on kokonaisuudessaan yli 700 miljoonaa euroa. Korkeaa valmistelukustannusta sekä valmisteluun osallistuvien henkilöiden suurta määrää on ministereiden puheissa käytetty perusteena uudistuksen toteuttamisen välttämättömyydelle.

Uudistuksen valmisteluun osallistuvien henkilöiden tarkka määrä ei ole kenenkään tiedossa. Valtiovarainministeriöltä saamani tiedon mukaan uudistuksen valmisteluun osallistuu maakuntaorganisaatioissa lokakuussa 2018 arviolta 700-750 henkilöä, joiden työpanokset kuitenkin vaihtelevat voimakkaasti 10 %:n osuudesta aina täysiaikaisuuteen asti. Valmistelun tyypillinen piirre on ollut hyvin voimakas keskusohjaus, jossa valtiovarainministeriön virkamiehet kertovat mitä pitää missäkin aikataulussa tehdä ja maakuntavalmistelijoiden odotetaan toimeenpanevan ministeriön valmistelun sisältöä koskevat ideat.

Sosiaali- ja terveydenhuollon budjetista vastaavien virkamiehien käyttämän peukalosäännön mukaan 1 miljoonalla eurolla saa 15 henkilötyövuotta. Arvio siitä, että maakuntavalmisteluun käytettäisiin 18 maakuntaorganisaatiossa yhteensä 500 henkilötyövuotta on enemminkin liian korkea, kuin liian alhainen. Tuon henkilötyöpanoksen kustannus normaaleilla sote-palkoilla oli siis yhteensä n. 33 miljoonaa euroa vuodessa. Vuodelle 2018 valtion tulo- ja menoarviossa valmistelulle budjetoitu kulu on kuitenkin 180 milj. euroa, joten paljon rahaa kuluu muuhun kuin palkkoihin. Valtiovarainministeriö kirjaa kulut maakuntien raporttien perusteella eri tililuokkiin, mutta järjestely on valitettavan altis kustannuskohdennuksen manipuloinnille erityisesti hankintojen kirjaamisen osalta.

Valtion talousarviossa valmistelun rahoituksessa on painotettu erityisesti IT-kehitystä (https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10623/ministerit-vehvilainen-ja-saarikko-hallitus-varmisti-maakunta-ja-sote-uudistuksen-etenemisen). Esimerkiksi Uudenmaan maakuntavalmistelulle budjetoiduista n. 40 milj. euron kustannuksista yli kaksi kolmasosaa on varattu ICT-hankkeisiin. Niinpä ICT-kuluiksi kannattaakin kirjata kaikki toiminta, jolla on joku yhtymäkohta tietotekniikkaan (esim. henkilöstöhallinnon järjestämisen taikka tuotteistuksen osalta). Merkittävä kuluerä ovat eri tietojärjestelmien päivittämiseen ja integraatioon liittyvät kulut, jossa tarvitaan tyypillisesti tietojärjestelmätoimittajaa ja tietojärjestelmäkonsultointia. On vaikea arvioida, mikä osa tästä on aidosti käyttökelpoista, jos sote- ja maakuntauudistus ei edellytäkään valtionhallintoa varten luotuja tietojärjestelmäratkaisuja. Joka tapauksessa toimittajilla on ollut otollinen tilaisuus myydä samoja ratkaisuja eri maakunnille. Maakuntien IT-konsultoinnin lisäksi valtionhallinto on ostanut juridista konsultointia asianajotoimistoilta, jotta lakihankkeiden perustelut saataisiin vastaamaan hallituksen toiveita, sekä markkinointiviestinnän palveluja viestintätoimistoilta hallituksen uudistushankkeen hyötyjen perustelemiseksi äänestäjille. Myös kilpailukyvyn kehittämismallit ja erilaiset liiketoimintasuunnitelmat kuuluvat konsulttien maakunnille myymiin tuotteisiin.

Maakunnat ovat toki kilpailuttaneet hankintojaan, mutta tarjouspyynnöt ovat olleet melko summaarisia ja usein samaa osahanketta tekee moni konsulttiyritys. Esimerkiksi maakuntavalmistelun onnistumisen etenemistä raportoi Valtiovarainministeriölle kolme konsulttiyritystä yhdessä. Konsulttien laatimia raportteja itsekin lukeneena olen itse melko lailla huolissani niihin käytetyistä rahoista. Tyypillisen konsulttien laatiman muutaman kymmenen sivun PowerPoint-raportin hinnaksi kun tulee usein yli 1000 euroa per sivu. Kuuluvatko tällaiset raportit kassakaappiin niiden suuren hinnan takia vai ongelmajätelaitokseen on sitten erikseen arvioitava asia. Konsulttien käytön vaikutusten arviointi olisi sote- ja maakuntauudistuksen osalta kuitenkin syytä tehdä pikaisesti, kuten vaikutusarvioinnit tehdään muidenkin kultakaivosten osalta. 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

On melkoisen outoa, että hallitus on voinut antaa valtuudet lähes miljardiluokan varojen käyttöön toimintaan, jota vasta valmistellaan. Siis ei edes voida olla kunnolla selvillä mitä varten pitäisi valmistella! Juuri ICT-hankkeissa menettelyn täydellinen hölmöys kulminoituu.

Kaikista suurista sote-uudistukseen jo tehdyistä uhrauksista huolimatta on edelleenkin edullisinta kuopata hallituksen esitys kohta jo Nokia-tason mokana ja aloittaa sen raunioista uuden sorvaaminen.

Käyttäjän Kirsiomp kuva
Kirsi Oksiala-Mäki-Petäjä

Konsultteja, työryhmiä ennen sotea...

https://stm.fi/documents/1271139/6184550/Asettamis...

Tarvitaanko soten valmistuttua juristeja selvittämään, mitä oikein tuli säädettyä...? Ja sen uuden säädetyn yhteensovittamista vanhan kanssa...?

Onko mietitty, miten eri oikeusriidat, jotka koskevat sote-kokonaisuutta vanhan ja uuden nivelkohdassa, ratkaistaan?

Onko vanha sote ja uusi sote järkevästi looginen kokonaisuus ja jonkun hallittavissa? Vaikutusarviot tämän uuden sote-kokonaisuuden toimivuudesta?

PS. Minne vanhuksista ja lapsista annetaan ns. huoli-ilmoitukset, jos/kun maakuntahallinto tulee? Ja miten ne saadaan käsitellyiksi muutamassa päivässä maakunnissa?

Käyttäjän Kirsiomp kuva
Kirsi Oksiala-Mäki-Petäjä

- - "Kouluissa tarjottavan ruuan hinta uhkaa nousta maakuntauudistuksen myötä.

Yksikköhintaan kertyy korotuspaineita, kun kuntien ylläpitämiltä valmistuskeittiöiltä katoaa toinen puoli asiakkaista sote-huollon siirtyessä maakuntien hoidettavaksi." - -

https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kuntien-tarjoam...

---

Tätä juuri tarkoitan sillä, kun kysyn, onko kukaan ottanut haltuun koko sote- ja maku-uudistusta verraten sitä vanhaan järjestelmään?

Siis ns. huoli-ilmoituskin jakautuu varmaan kahteen eri toimintatapaan vanhusten ja lasten kohdalla, kuten ruokailujenkin järjestäminen. Onko järkevää? Ei ainakaan taloudellista.

Käyttäjän LasseHietanen kuva
Lasse Hietanen

Hei. Kiitos Lasse. Kiva ja kiinnostava on nähdä ja tietää, kuinka "mammonaruhtinaan" "kumartamiset" tulevat/ tulisivat kalliiksi.
Lämpimin Siunaavin terveisin Lasse Hietanen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset